Daar zit je dan met een tof product waar je echt trots op bent en een prachtige website. Je hebt zelfs je SEO goed geregeld en toch blijven de verkopen nog uit. In Google Analytics zie je alleen maar het bounce percentage stijgen en je hebt geen idee wat je er aan moet doen… Wij kunnen je misschien helpen! Het laatste wat jij wilt is dat je een mooi product hebt, maar dat het niet verkoopt. Het product kan zich nog zo mooi lenen voor online verkoop maar als je het niet verkocht krijgt stapelen problemen zich op. Wij willen daarom vier tips aan je meegeven die jou kunnen helpen bij het verkopen van jouw product. Het hierbij draait allemaal om content, geschreven content om precies te zijn. We kunnen eigenlijk nog preciezer zijn: hoe je jouw geschreven content opbouwt.

Vier tips om jouw product te verkopen door middel van content marketing

De vier tips die wij je willen geven komen voort uit de Neuro-copywriting. Hierbij wordt er ingespeeld op het onderbewuste. Het koopgedrag van mensen ligt namelijk in het onderbewustzijn. Je kunt het vergelijken met het vastpakken van een hete pan: je pakte de pan op en laat hem meteen weer vallen. Dit is een automatische reactie. Je hebt een probleem (de hete pan), vervolgens verzin je zo snel mogelijk een oplossing (je laat hem vallen). Het is de truc om deze reactie in je content na te bootsen waarop de klant gaat reageren. Reageren verstaan we in dit geval onder het kopen van een product of het bewust laten worden over wat jij, met je bijvoorbeeld blog, wil zeggen.

Tip 1: Dramatiseer het grootste probleem van je klanten

Dit werkt hetzelfde met content. Of je nu wil dat je blogberichten gelezen worden, of dat mensen interesse tonen in jouw product om het uiteindelijk te kopen. Je kunt ze overtuigen door ze met een probleem op te zadelen. Dit is ook waarom de meeste nieuwssites vol staan met slecht nieuws. Het zijn allemaal problemen en dat trekt ons mensen aan. We hebben allemaal problemen, maar soms moet je het probleem iets aandikken om mensen bewust te maken van het probleem. Denk bijvoorbeeld aan de Utrechter die 300 containers zand aan sjeiks in Qatar wist te verkopen omdat het zand daar niet geschikt is voor paardrijden. Je kan het probleem blijkbaar zo belangrijk maken dat mensen in een woestijn extra zand gaan kopen.

Tip 2: Maak het emotioneel door de consequenties te noemen

Sommige mensen hebben niet eens door dat ze een probleem hebben totdat ze de consequenties ondervinden. Een goed voorbeeld hiervan is de JBL reclame. Wat ze in dit filmpje [is recent van YouTube verwijderd) heel goed doen is mensen wijzen op het probleem van een draadje aan je koptelefoon. Voor veel mensen hoeft dit niet eens een probleem te zijn totdat ze dit filmpje zien. Dan worden ze bewust van het feit dat een draadje aan je telefoon toch wel heel erg onhandig is.

Tip 3: Geef hoop door een oplossing te beschrijven

Wat in het bovenstaande filmpje van JBL ook heel goed gedaan is, is het weergeven van de oplossing: verwijder het draadje van je telefoon. Een draadloze telefoon is dus de oplossing. Een oplossing kan soms nog zo belachelijk of simpel klinken maar voor sommige mensen heel waardevol zijn. Door een oplossing te geven op hun probleem help je ze bij de reactie. Mensen denken: help, ik heb een probleem! Want dat is me zojuist verteld, maar die vriendelijke meneer of mevrouw vertelt me ook gelijk de oplossing, dan kan hij of zij me vast helpen.

Tip 4: Toon de VOOR- en NA-situatie

Dit is een klassieker in de marketing. Mensen zijn gevoelig voor bewijslast. Als jij aan kan tonen dat een probleem met de oplossing is verholpen dan zijn mensen overtuigd van jouw oplossing. Dit doet JBL in zijn filmpje bijvoorbeeld minder goed. Welke merken dit vaak wel goed doen zijn afwasmiddel reclames. Het ziet er altijd wel cliché uit als je een vieze tafel in 1 keer spierwit achterlaat maar het werkt. 

Wat ook hier goed bij helpt is sociale bewijslast. Als andere mensen hebben gemerkt dat jouw oplossing werkt en daarvoor hun hand in het vuur durven te steken dan zal een nieuwe koper ook overtuigd zijn.

Door deze vier tips te verwerken in je teksten, bij producten of bij het overtuigen van een standpunt, help je mensen in hun onderbewuste. Je geeft een probleem waardoor zij een natuurlijk reactie hebben: ze willen een oplossing. Omdat jij ze dit geeft zullen ze ook waarde hechten aan jouw mening. Het heeft te maken met het overtuigen van mensen door middel van een bepaalde volgorde. Wij wensen jullie veel succes met het toepassen van deze tips!

WILFRED STOMP – 2Bfound | specialist in online marketing

MERLYNewsletter

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *